מעבר לחנות שלנו

אתר המטפלים, כללי|אלרגיה

פטריות ואלרגיה

Place Holder

במשך מאות שנים, פטריות מרפא נחשבו במזרח הרחוק כתומכות מובהקות באיזון המערכת החיסונית. מעל 400 מחקרים קליניים ועוד אלפי מחקרים מעבדתיים ובחיות מבהירים לנו שאין כמוהן לאיזון המערכת החיסונית. פטריות הנן בעלות פעילות אנטי ויראלית, אנטי חיידקית, אנטי טפילית, וגם אנטי אלרגית.

מפתיע אולי לגלות שפטריות מרפא מסייעות במצבים של אלרגיה, הן נשימתית והן אלרגיה עורית אולם, פטריות נותנות מענה במגוון של גורמים הקשורים להתפתחות התגובה האלרגית בגוף.

אלרגיה נובעת מרגישות יתר של מערכת החיסון למגע עם חומרים סביבתיים, אשר למרבית האנשים אינם גורמים לתגובה חיסונית. חומרים אלה, הנחשבים אלרגנים לחלק מהאוכלוסיה, יכולים לחדור לגופנו או באמצעות שאיפה או באמצעות חדירה דרך העור. המוכרים ביותר הינם עשן סיגריות, אבק, פולן, פיח, עשן וקשקשים של בעלי חיים.

קיימים מספר סוגי אלרגיה, כאשר הנפוצה בהם היא האלרגיה המיידית הקשורה בנוגדני האלרגיה מסוג IgE. כאשר האדם נחשף לראשונה לאלרגן, התוצאה היא יצירת נוגדנים מסוג IgE המופיעים בדם. נוגדנים אלו נצמדים לדופן תאי פיטום (mast cells) הנמצאים בכל הרקמות בגוף, בעיקר ברקמות החשופות לסביבה (דרכי נשימה, מערכת העיכול והעור). כאשר האדם נחשף בפעם השנייה לאותו אלרגן, הדבר גורם לקישור של שני נוגדנים מסוג IgE על פני תאי הפיטום, ולהפעלת מערכת תאית הגורמת להפרשה של חומרים המעוררים תגובה אלרגית ודלקתית, שבראשן הוא החומר הקרוי היסטמין. ההיסטמין גורם לתגובות האלרגיות כגון פריחה, גרד, אודם, נפיחות ונזלת אלרגית, קושי בנשימה ואף חנק. התוצאה היא אסתמה, קדחת השחת ואקזמה.

ברפואה הסינית המסורתית, עודף חום בכבד מקושר לתגובות אלרגיות, כמו גם למגוון רחב של תסמינים שונים, ביניהם כאבי ראש, עצבנות יתר, אי סדירות של המחזור החודשי ויתר לחץ דם. כאיבר האחראי על פירוק הרעלים בגופנו, מוטלת על הכבד המשימה לפנות עודפי היסטמין הנוצר כתוצאה מתגובות אלרגיות, כמו גם לפנות תרופות, כימיקלים, אלכוהול, חומרים רעילים מהמזון, רעלים המופרשים מזיהומים שנגרמו בשל וירוסים או חיידקים, תוצרי לוואי של תגובות כימיות ותהליכים שגרתיים בגוף, ועוד. אם הכבד עמוס בשל עודף רעלים בגופנו, או אם הכבד פצוע, מודלק או שומני – פעולות אלה לא מבוצעות בקצב הרצוי. אחת התוצאות של כבד לא מתפקד כראוי הינה אלרגיה.

מספר סוגים של פטריות מרפא נמצאו משפרים את תפקוד הכבד (Hepatoprotective). הטריטרפנואידים בפטריית הראישי (Ganoderma Lucidum) נמצאו מעלים פעילות אנזימי כבד המשתתפים בתהליכי הדטוקסיפיקציה, כמו גם משפרים את סינתזת הקולגן בכבד בעקבות פגיעה בכבד (וככל שמיוצר יותר קולגן בכבד  משעות הדבר היא החלמה של הכבד).

הפוליסכריד לנטינאן (Lentinan) בפטריית המרפא שיטאקה (Lentinus Edodes) נמצא במחקרים על עכברים כחומר המסוגל להפחית ואף להשיב לערכי הנורמה את אנזים הכבד SGPT (serum glutamic-pyruvic transaminase), אשר הינו בעל תפקיד משמעותי במטבוליזם ובהפיכת מזון לאנרגיה. אנזים זה נמצא בדרך כלל בכבד, אך אם הכבד מודלק או פגוע, אנזים זה חודר למחזור הדם ורמתו שם עולה מאד, ולכן הוא מהווה מדד לתקינות או אי תקינות הכבד.

פטריית המרפא ראישי מכילה טריטרפנואידים, חומרים דמויי סטרואידים בעלי פעילות אנטי דלקתית, אשר מפחיתים את התגובה הדלקתית הנוצרת בעקבות התגובה האלרגית, ומפחיתים את הפרשת ההיסטמין, זה הגורם לתופעות האלרגיה כדוגמת אף נוזל ועיניים דומעות. מחקר אחד שהשווה בין תמצית מפטריית הראישי לפרדניזון, תרופה סטרודיאלית אנטי דלקתית בעלת טווח רחב של רעילות ותופעות לוואי, הראה שהשימוש בפטריית הראישי כמעט שאיננו מניב תופעות לוואי שליליות.

במחקר קליני שנערך בסין בקרב מעל 2,000 חולים בברונכיטיס כרוני אשר טופלו בפטריית הראישי, 60-90% מהם הדגימו שיפור משמעותי, וביניהם, הקבוצה שהדגימה את השיפור הרב ביותר היתה קבוצת הנבדקים המבוגרים שהיתה להם גם אסתמה.

מחקר נורבגי שהתפרסם במגזין הרפואי Clinical and Molecular Allergy בשנת 2009 בחן את השפעת פוליסכרידים מפטריית האגריקוס נמצאו כמפחיתים תגובה אלרגית. במחקר שנערך על עכברים שבתנאי מעבדה גרמו להם לפתח תגובה אלרגית ע”י העלאת ערכי Th2. העכברים קיבלו תערובת של פטריות בהרכב הבא: אגריקוס (Agaricus Blazei Murill) – 82%, היריסיום (Hericium Erinaceum) – 15%, ומאיטקה (Grifola Frondosa) – 3%. לאחר 26 יום נבדקו רמות ציטוקינים בדם. רמות ה-Th2 בדם ירדו לרמות הנורמל, בעוד שרמות ציטוקינים אחרים, (בעיקרTh1, החיוני לתפקוד תקין של מערכת החיסון בהגנה מפני זיהומים וגידולים), נשארו ברמות הנורמל.

פטריית הקורדיספס (Cordyceps Sinensis) מוכרת מאוד בפארמקופיאה של הרפואה הסינית כמחזקת את הצ’י (האנרגיה) של הריאות, מחזקת ומשקמת את הריאה, משפרת את זרימת הדם לכיוון הריאות, מרחיבה סמפונות טבעית, ומקלה במצבים של אלרגיה ובמצבים של שיעול, בייחוד זה המלווה בליחה.

מחקר שנערך בבית החולים לילדים בשנגחאי בשנת 2010 בדק את השפעת פטריית הקורדיספס על ילדים חולי אסתמה. תוצאות המחקר הראו כי צריכת תמצית מפטריית המרפא קורדיספס הייתה בעלת השפעה חיובית על התאים במערכת החיסונית המקושרים לתגובה הדלקתית בריאות. המשמעות היא צמצום מספר ההתקפים ועוצמתם, ושיפור משמעותי באיכות חייהם של חולי האסתמה.

מכיוון שפטריות מרפא בכללן נחשבות אדפטוגניות, הן מאזנות את מערכת החיסון, הווה אומר, כשמערכת החיסון פועלת בחסר, כמו במצבים של חולשה חיסונית, מחלות ויראליות חוזרות ונישנות, ואף במצבים של מחלת הסרטן, הן מסוגלות להמריץ אותה. אולם, במצבים בהם מערכת החיסון פועלת ביתר, כמו במחלות אוטואימוניות ובמצבי אלרגיה, פטריות המרפא מסייעות להרגעת התגובה החיסונית.