מעבר לחנות שלנו

זיכרון וריכוז, עוד על פטריות

זיכרון וקוגניציה

פטריית המרפא היריסיום, הידועה בסין וביפן כפטריית מאכל, התגלתה כבעלת יכולות בשיפור מצבם של הלוקים בבעיות זיכרון ובמחלות הגורמות לתפקוד לקוי של הזיכרון

היכולת לזכור פרטים, אנשים, שמות, עובדות וחוויות היא אחת התכונות המופלאות הגלומות במוח האנושי. החשש מפני ירידה בזיכרון, תופעה הבאה לידי ביטוי כבר בתחילת שנות ה-50 לח״ האדם, מורגשת בקרב אנשים רבים בישראל ובעולם. הדאגה מפני מה יקרה כשהזיכרון יבגוד בנו או חלילה יתדרדר למצב של שיטיון (דמנציה) או אלצהיימר, הביאה את החוקרים לתור אחר פתרון. התשובה הגיעה דווקא מעולם המיקולוגיה, עולם חקר פטריות המרפא, בדמות פטריית מאכל.
רכיביה של פטריית המרפא היריסיום התגלו ככאלה המסוגלים לגרות גדילה של מערכת העצבים המרכזית, ועל כן ברפואה הסינית נודעים כמחזקי זיכרון וכמונעי דמנציה.

במחקר שנערך ביפן ופורסם במרץ 2009 נטלו חלק כ-30 נבדקים. ראשית, נבדקה רמת השיטיון בה לוקים הנבדקים על ידי מדד הבוחן זיכרון, התמצאות ויכולות בסיסיות הנדרשות לאדם בח״ היום יום. בשלב הבא חולקו הנבדקים ל-2 קבוצות, כאשר רק לחברי אחת הקבוצות ניתנו כמוסות המכילות תמצית מפטריית המרפא היריסיום. המחקר נערך במשך 16 שבועות, כל 4 שבועות נערכה ביקורת למשתתפים. במהלך תקופת המחקר נאסר על הנבדקים ליטול תרופות או תוספי תזונה בעלי השפעה על מערכת העצבים המרכזית. באופן הזה ניתן היה לבודד את ההשפעה של ההיריסיום על המערכת הכה חשובה הזו. במבדקים שנערכו בתום תקופת המחקר הסתמנה עליה משמעותית בתפקודים הקוגניטיביים של חברי הקבוצה שנטלו את כמוסות תמצית פטריית המרפא היריסיום. בבדיקה שנערכה ארבעה שבועות לאחר הפסקת נטילת הכמוסה, ניכרה ירידה איטית בתפקודים שנבחנו. מכאן הסיקו החוקרים, כי על מנת לשמר את השפעת פטריית המרפא היריסיום על תפקוד מערכת העצבים, הזיכרון והתפקודים האינטלקטואליים והקוגניטיביים, הכרחי ליטול את הכמוסה בצורה רציפה. אמנם השימוש בפטריית המרפא היריסיום לא מבטל לחלוטין את סממני השיטיון, אולם עצם העובדה שניתן לגרות את מערכת העצבים המרכזית ולתת מענה – גם אם חלקי – לבעיה, היא בבחינת בשורה משמחת.

טריק או שניים

לצד השימוש בפטריות מרפא, האם ניתן להגדיל בעזרת אמצעים שונים את יכולת הזיכרון במוח? נכון! אם ניתן לזהות סיבה להידרדרות בזיכרון, יש לטפל בסיבה הספציפית. ירידה בזיכרון וביכולת האינטלקטואלית והקוגניטיבית עלולות לנבוע ממספר גורמים, והטיפולים והאמצעים למניעתם ולשיפור המצב משתנים בהתאם. למשל, קיימות מספר תרופות קונבנציונליות שעשויות לסייע במניעת ההידרדרות במחלת האלצהיימר, וגם תמצית צמחית של צמח המרפא גינקו בילובה עשויה להאט את הידרדרות המחלה. במצבים אחרים, הנובעים כתוצאה מזרימת דם לקויה במוח, ניתן להפחית את ההידרדרות ע״י איזון טוב יותר של מחלות כרוניות, כדוגמת יתר לחץ דם, טרשת עורקים או סוכרת. במצבים של פגיעה בזיכרון הנגרמים בשל צריכת אלכוהול, הפחתת צריכת האלכוהול עשויה לסייע במניעת הידרדרות נוספת. ירידה בזיכרון עלולה להיגרם גם בשל חבלות ראש, שימוש בתרופות או שימוש בחומרים שונים, לרבות סמים.

מהן הטכניקות והשיטות להגדלת הזיכרון?

בהחלט קיימים עקרונות ושיטות המסייעים לשפר את היכולת שלנו לזכור מגוון של דברים. למה בכל זאת נדמה לנו שאנו סובלים מבריחת תאי זיכרון? שאלה יפה. הסיבה קשורה לרמת ההתעניינות וההתלהבות שלנו מדברים. ככל שאנו מתבגרים, אנו חשים שכבר “ראינו הכל, שמענו הכל, אנו יודעים הכל”, כך שרמת ההתעניינות וההתלהבות שלנו פוחתת להפליא, ודברים לא נטבעים בזיכרון באותו הרושם שבו הם נטבעו לפני עשרים שנה. מי שרוצה לזכור – שימשיך להתעניין ולהתלהב.

כמה טיפים לחיזוק הזיכרון: כדי לזכור שמות ופנים, שפות זרות ועוד, מומלץ להשתמש באסוציאציות ובדמיון. את אורי בעל העיניים היפות אפשר לזכור על ידי היאור’ (אורי) שעיניו מקרינות. המילה אבן בספרדית היא ‘פיאדרה’. אפשר להפוך פיאדרה לפודרה ולדמיין שמשפשפים שם אבנים עד שהן הופכות לפודרה. בעזרת השיטות האלה הוכח כי אפשר לזכור בקלות מגוון גדול של מטלות זיכרון יומיומיות.